Annonce

Annonce

Far og datter kigger på so med grise til Sofari

For de fleste forbrugere er det en positiv oplevelse at besøge de økologiske grise på faremarken og som Sofari-vært er man dermed med til at gøde jorden for et øget salg af Ø-mærket grisekød. Foto: Morten Telling

Bliv Sofari-vært og gør forbrugerne klogere på det økologiske griseliv

De økologiske forbrugere er begyndt at købe mere økologi, og som vært for Sofari, kan du være med til at sikre, at de stopper flere bakker med økologiske koteletter i indkøbskurven.

Som økologisk kødproducent er det vigtigt at fortælle kunderne, hvorfor de skal betale mere for det økologiske kød, og der findes næppe en bedre fortælling end den, som grisene selv er med til at skrive på en forårsdag i faremarken.

Derfor søger arrangørerne af Sofari økologiske griseproducenter, som har lyst til at blive værter for det populære event, som i år bliver afviklet søndag den 26. maj fra kl. 10-14.  

”Vi søger økologiske producenter, som vil være med til at vise danskerne, hvad de får for pengene af blandt andet dyrevelfærd, hvis de lægger økologisk gris i indkøbskurven. Som Sofari-vært er man med til at gøre forbrugerne klogere på det økologiske griseliv og er dermed med til at give afsætningen af økologisk grisekød et positivt skub fremad,” siger projektleder for Sofari, Hanne Børsch, Landbrug & Fødevarer.

Om Sofari

  • Bag arrangementet står Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Friland, Organic Pork, Tican, Økologisk Landsforening og foreningen FØKS (Foreningen for Økologisk KvalitetsSvinekød).

  • Sofari er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug. Læs mere om Sofari

Hun oplever at flere og flere forbrugere er optaget af blandt andet øget dyrevelfærd, biodiversitet og bæredygtighed, som er forhold, der alle rimer godt på økologisk griseproduktion.

På værtens premisser

”Som Sofari-vært er du med til at gøre en forskel for dig og dine kollegaer,” siger Hanne Børsch, som pointerer, at det ikke behøver at kræve det store forarbejde, at forberede gården til at få gæster, og Sofari-projektets sekretariat bakker landmanden op ved at skabe synlighed om eventet i pressen og på sociale medier.

"Sofari bliver arrangeret på værtens præmisser, og nogle tilbyder smagsprøver og laver forskellige aktiviteter for både børn og voksne, mens andre kører et mere low-key-koncept, så det behøver ikke at kræve de helt store forbereldelser," siger projektlederen, som håber at få mindst 15 værtsgårde med på årets Sofari-liste.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter